• Mi a csoportos vagy tömeges SMS-küldés? Azonos szövegű üzenetek azonnali eljuttatása nagyszámú címzett mobiljára számítógépről. SMS-kampány: egy bizonyos célt szolgáló tömeges üzenetküldés.

Mobilmarketing

Mi is az a mobilmarketing és miért fontos?

mobilmarketing - sms küldés

A mobilmarketing eljárások egyike a tömeges SMS-küldés

Mobilmarketingnek azt a promóciós tevékenységet tekintjük, melynek célja interaktív módon kapcsolatot teremteni ügyfél és hirdető között mobil eszközök révén, általában egy többcsatornás kampány keretén belül.

A mobilmarketinget más elektronikus csatornákon végbemenő reklámozási gyakorlatokhoz hasonlíthatnánk, mint amilyenek a szöveg-, fénykép-, videó- és hangüzenetek. Jelenleg az SMS üzenetküldés a mobilmarketing leggyakoribb kézbesítési csatornája, ezt követi a mobil keresőmarketing, illetve a mobilhirdetés (mobil display). A mobileszközökben rejlő lehetőségek folyamatos kiaknázásával arányosan új típusú interaktív marketing lehetőségek bukkannak fel.

Mondhatnánk, hogy a mobil eszközökben rejlik a marketing jövője, de ez a jövő máris bekopogott hozzánk. A mobil marketing stratégiák beépítése elkerülhetetlen folyamat, tekintetbe véve, hogy manapság a mobil felhasználók több időt töltenek készülékeikkel, mint bármikor az idők folyamán – és várhatóan ez a trend a jövőben is folytatódni fog.

A mobilmarketing szolgáltatás középpontjában a reklámhirdetések állnak, melyek okostelefonon, táblagépen vagy egyéb mobil eszközökön jelennek meg. Ezek a reklámcélú hirdetések stílusban, formátumban tetszés szerint variálhatóak, így személyre szabott mobilhirdetési lehetőséget kínálnak a szociális média platformok, weboldalak és mobil alkalmazások számára.

Egy cég oly módon igényel egy jól kidolgozott mobil marketing stratégiát, mint ahogy e sorok olvasója igényli személyes számítógépét és internetkapcsolatát – ezek korunk kikerülhetetlen vívmányai! Ha végigsétálunk egy nagyváros utcáján, garantáltan látni fogunk legalább egy tucat embert, akik éppen a kezükben tartott okostelefon képernyőjére merednek. Legutóbbi felmérések szerint a felhasználók interneten töltött idejének legalább 50 %-a mobil eszközök használatával zajlik, ami azt jelenti, hogy a mobiltelefonok térhódítását egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni.

A mobil marketing stratégia főbb típusai

Számos mobil marketing stratégia közül válogathatunk, legfőként az iparág, célközönség és költségvetés alapján dől el, hogy melyik illeszkedik legjobban egyes üzleti vállalkozásokhoz.

App-alapú marketing: Mobil alkalmazásokon megjelenő mobilhirdetéseket foglal magába. A mobil eszközeinkkel töltött idő 80%-a valamilyen alkalmazással telik, ezeket az alkalmazásokat pedig nem nekünk kell megalkotni, elég használnunk őket. A Google AdMob szolgáltatás segítségével a hirdetők olyan mobilhirdetésekre tehetnek szert, melyek megjelennek a harmadik fél mobil alkalmazásain belül.

A Facebook is teret nyit a hirdetések számára, melyek a Facebook mobil alkalmazásokkal is integrálhatók. Pl. a Promoted Post app olyan tökéletesen illeszkedik a Facebook hírcsatornájához, hogy a felhasználók gyakran észre sem veszik, hogy éppen hirdetések közt tallóznak.

In-game mobilmarketing: azokra a mobilhirdetésekre utal, melyek mobiljátékokon belül jelennek meg. Az In-game reklámok pop-up bannerekként bukkanhatnak fel, egész oldalas képes hirdetésekként, vagy akár reklámvideókként, melyek betöltődő oldalak közt jelennek meg.

QR-kódok: a felhasználók beolvassák a QR kódokat s ezáltal egy konkrét weboldalra kapcsolódnak. A mobil ‘gamification‘ (játékszerűvé tétel) fogalommal összehangolt QR kódokat általában valamiféle rejtély lengi körül, ugyanis aki ezeket pásztázza, sosem tudhatja mekkorát ugrott a nyúl üregébe.

Helyszín-alapú marketing: egyes hirdetők azt szeretnék, ha hirdetéseik csak egy meghatározott területen, pl. egy mérföld sugárú körben érnének célba, tehát helykövetéssel próbálják reklámaik hatékonyságát növelni.

SMS marketing: a hirdetők üzeneteiket SMS formában küldik el címzetteikhez. Lásd még: SMS-kampány – tömeges SMS küldés

Google keresőhirdetések és hirdetésbővítmények

google mobil-alkalmazások - keresőmarketing

Google mobil alkalmazások – hirdetésbővítmények mobil készülékre

Mobil keresőmarketing: ezek alapvető Google keresőhirdetések mobilra, extra add-on kiterjesztésekkel, mint amilyen a click-to-call vagy a térképek. Ettől eltérő rokon terület a keresőmarketingnek az az ága, amely kifejezetten a mobileszközökön megjelenő nem hirdetett, hanem normál, azaz organikus Google-keresőtalálatok optimalizálásával, majd ezek felhasználásával igyekszik piaci előnyhöz juttatni az értékesítési vagy szolgáltatói weboldallal rendelkező cégeket azon a réven, hogy honlapjukat kedvező keresőtalálati pozícióhoz juttatja bizonyos keresett kulcsszavakkal, terméknévvel. 

A Google által megalkotott keresőhirdetésekkel a Google remek hirdetésbővítményeiben is részesülhetünk, ilyenek:

Mobil webhelylinkek: rendkívül hasznos bővítmények, hiszen egyszerűvé teszik a felhasználók számára az ugrást adott oldalakra a honlapon belül. A webhelylinkek különösen hasznosak a mobilmarketingben, hiszen kényelmesen használhatók a mobil eszközökön.

Click-to-Call mobil hirdetésbővítmények: ez a kiterjesztés “hívás” gombot helyez közvetlenül a reklám alá. A gombra kattintva automatikusan generálja az üzleti telefonszámot a felhasználó mobil eszközén. Bár ez egy praktikus hirdetésbővítmény, csak akkor ajánlott alkalmazni, mikor a vállalkozás nyitott a beérkező hívásokra.


A mobilmarketing a mobiltelefonokra irányuló promóciós marketing tevékenység. Célja interaktív módon kapcsolatot teremteni ügyfél és hirdető között mobil eszközök, többek között okostelefonok révén. Az egyik leghatékonyabb mobilmarketinges eljárás az SMS kampány, amelynek keretében tömeges SMS-üzenet küldés történik

Az SMS-kampány

Melyek az SMS-kampány főbb lépései?

sms kampány - mobiltelefonok

Sokan a legújabb típusú mobilkészülékeket is főleg szöveges és képes üzenetek küldésére használják.

SMS-kampány alatt a mobilmarketing egy válfaját értjük: a hirdetők marketingüzenetei SMS-üzenet formájában jutnak el az ügyfelekhez. Aki még nem építette be ezt a marketing eszközt reklámstratégiái közé, eljött az idő, hogy végre kipróbálja.

Talán elsőre az jutna eszünkbe, hogy manapság az alkalmazások (mobilapplikációk) jelentik a legújabb mobiltelefonos őrületet, ám becslések szerint az okostelefon penetráció 50% körül forog Magyarországon, tehát még mindig rengeteg ügyfél nem rendelkezik okostelefonnal. Sőt, az sem biztos, hogy maximálisan kihasználja az okostelefon által nyújtott lehetőségeket, aki már magáénak tudhat egy ilyet. Idősebb generációknál megfigyelhető, hogy bár a legújabb típusú mobilkészülékekkel büszkélkednek, mégsem használják őket többre, mint szöveges- és képes üzenetek küldésére.

A piacon megtalálható mobilkészülékek közel 100%-a engedélyezi az SMS-küldést, ezáltal az SMS mobil csatorna a legtágabb célközönség elérést biztosítja.

A világmárkák közül sokan óriási energiát fektetnek az SMS kampányukba, mert ráéreztek az ügyfeleikkel való folyamatos kommunikáció fontosságára és tudják, hogy az SMS üzenetek több mint 90%-a átvétel után 3 percen belül elolvasásra kerül. Igen, ennyire gyorsan! Jelentések szerint a Coca Cola marketinges költségvetésének 70%-át fektette SMS-kampányba. Az SMS küldés tehát nagy cégek által tesztelt reklámozási gyakorlat, mely működőképes, ezért fáradhatatlanul energiát fektetnek lehetőségeinek kiaknázásába.

A csoportos SMS közvetlenül képes óriási célközönséget elérni, ezen kívül megfizethető és jelentős ROI-t (befektetésarányos megtérülést) ígér a marketingeseknek, ha helyesen használják. Ha valaki kész elmerülni az SMS marketing mélységeiben, és hasznot húzni e fantasztikus marketing csatornából, fontos, hogy tudatos, sikerorientált mentalitással lépjen a tettek mezejére.

Az SMS kampány tervezése és lebonyolítása

online smskampany

Indul az SMS kampány. Tervezés, lebonyolítás – tippek, tanácsok

Fontos lépések a kampánytervezésben:

  1. Célok megértése

Mielőtt fejest ugranánk a marketingcélok megvalósításába, érdemes az SMS-kampányt az éppen aktuális üzleti tervek lencséjén át szemlélni.

A S.M.A.R.T (konkrét, mérhető, elérhető, releváns, időben korlátozott), azaz legokosabb célkitűzés módszere szerint a cél felvázolása biztosítja, hogy az eSeMeS-kampányt a kívánt mederbe lehessen terelni. Fontos megérteni, hogy az SMS kampány valószínűleg hatással lesz a hirdető vállalatának számos részlegére, tehát a célok és stratégiák egyértelmű kommunikálása az érintett felek számára kulcsfontosságú; és ugyanilyen fontos, hogy egy funkcionális csapat segítse az SMS programok koncepciójának meghatározását és működtetését.

  1. A célközönség felosztása

Az emberek arra szoktak panaszkodni, hogy az esemesben kapott reklámüzenetek sokszor használhatatlanok. Az online marketing szakértő viszont tudja, hogy a megfelelő szövegüzenetre az ügyfél nem reklámként, hanem hasznos tanácsként, információként tekint.

A szegmentálás és célcsoport-képzés lehetővé teszi, hogy mindenki a számára releváns információt kapja kézhez. Ilyen keskeny vonal választja el az informáló típusú üzenetet a kéretlen elektronikus reklámüzenettől.

  1. Az időzítés kulcsfontossága

Minden az időzítésen múlik. Két szempontnak ajánlott kiemelt figyelmet szentelni, mikor az esemes-kampány sikerét célozzuk meg. Először is a meghatározatlan időre szóló hirdetések kevésbé eredményesek a konkrét határidős üzeneteknél, ezért szerencsés lehet a “hamarosan lejár” szófordulat belefoglalása az üzenetbe.

A hatékonyság érdekében fontos meggyőződnünk arról, hogy az üzenet alkalmas időben célozza meg az ügyfelünket. Pl. ha valaki megvásárol egy bizonyos terméket, küldhetünk neki üzenetet kapcsolódó termékekről, fenntartva ezzel az érdeklődését.

Szombati napon e-mailen kiküldött reklámüzenetek általában olvasatlanok maradnak, ám rövid szöveges üzenetek tömeges továbbítására ez egy megfelelő nap. Érdemes kísérletezni az időzítéssel.

  1. Ösztönző üzenetek

Az e-mailek átlagos megnyitási aránya fokozatosan növekszik az elküldés utáni 24 órában, ezzel szemben az SMSek megnyitásának 70 %-a már az első 60 percben megtörténik. E közvetlenség miatt a törzsvásárlókat friss ajánlatokról lehet informálni, buzdítva őket arra, hogy újra ellátogassanak hozzánk.

Ezek a buzdító jellegű üzenetek nagyszerű lehetőséget jelentenek arra is, hogy visszajelzést kérjünk az ügyfelünktől. Pl. ha egy hónapon belül már a sokadik alkalommal látogatnak el a boltunkba, felkérhetjük őket egy igényfelmérő kérdőív kitöltésére.

  1. Rövid, kedves és egyszerű üzenetek

Talán ez a legfontosabb követendő tipp, ha azt szeretnénk, hogy ünetetkampányunkat siker koronázza. A mobilszolgáltatók zöme 160 karakteres szöveghosszt engedélyez, tehát minél gyorsabban rátérünk az üzenet lényegére, annál jobb! Rögtön a tárgyra lehet térni, egyszerű utasításokat kínálva, és informálva az ügyfelet a hirdetés lejárati idejéről. Olyan termékeket tüntessünk fel, melyekkel méltán igényt tarthatunk a vásárló érdeklődésére. Komolytalan és semmitmondó üzenetek nagy ívben elkerülendők.

  1. Linkek szépítése

A kiküldött infók közt (márkanév, üzlethálózat neve, terméknév, határidő, árak) jól fest egy tájékoztató jellegű vagy értékesítési honlapra való hivatkozás. Egy megfelelően rövid, jól strukturált URL könnyen megoldható a Google linkrövidítő szolgáltatásával, egyben hatékony és kellemes látványt nyújt a megkapott üzenetben. Előnye, hogy teret takarít meg, ugyanakkor átláthatóan rövid és egyszerű.

  1. Ne légy spammer

Végül ne feledjük, hogy a lehetőség, hogy egy potenciális klienst felkeressünk üzenetünkkel, az kiváltságot jelent, nem jogot. Végképp nem felhatalmazást arra, hogy személyes adatokkal visszaéljünk, túlbuzgó módon használjuk fel. Ha túl gyakori vagy értelmetlen üzenetekkel zaklatjuk ügyfeleinket, jó eséllyel veszítjük majd el ezt a kiváltságot. Senki sem szereti a spam-et, tehát ne éljünk vele. A jó üzenetek azok, melyekre az emberek eleve számítanak, melyek egyszerre személyhez szólóak és relevánsak is. Az számít jó marketingüzenetnek, melyet az ügyfél hiányolna, ha nem kapna meg – erre az elgondolásra kell építeni a mobiltelefonos kampánytervezésben a marketing stratégiánkat.

A lehetőség

A jól előkészített és kivitelezett SMSküldő kampányba energiát kell fektetni. Míg az email-es spam üzeneteket könnyedén figyelmen kívül hagyhatjuk, ugyanez már nem áll a készülékünkre érkezett  SMSekre. Ez azt jelenti, hogy meg kell találni az egyensúlyt az üzenetek tartalma és a helyes időzítés között. E két dolog sikeres koordinációja növeli az esélyeit a sikeres SMS kampány lebonyolításának. Ennek tartalmi vonatkozásain túl a technikai részletekkel is érdemes tisztában lennünk – honlapunk ezen a téren is számos ismeretet közöl az érdeklődőkkel.


Az online marketing célt szolgáló tömeges üzenet-küldés főbb lépései: a tartalmi tervezés és a technikai lebonyolítás (Gateway rendszer). Mobil marketing eljárások, eszközök: üzenetek fogadására okostelefon készülék, tomeges sms kampany